Reservar

Senderisme per Menorca 1 (Zona Nord)

Seguim amb la nostra guia per a gaudir de la costa de Menorca. No només tenim sol i platja, la nostra illa ofereix un paratge idoni per als amants del senderisme i per a aquells que gaudeixen caminant per la natura

Índex

• Introducció
  • Cala del Pilar i Macar d'Alfurí
  • Cala Tortuga i Far de Favàritx
  • Capvespres a Menorca - Far Punta Nati i Pont d'en Gil
  • Parc natural de s'Albufera des Grau
  • Cala de Binillautí

Introducció

Menorca és un paradís per als amants del senderisme. Tant en les costes nord i sud com al cor de l'illa hi ha centenars de camins rurals que permeten conèixer l'illa a peu. Sens dubte, les rutes més conegudes són les de el Camí de Cavalls, però des de l'hotel rural Morvedra Nou volem recomanar altres recorreguts menys habituals i que encara que en algun punt es creuen amb ell, després acaben en destinacions menys coneguts pels nostres visitants.

En aquest primer post dedicat al senderisme, ens centrarem en cinc recorreguts per la zona nord de Menorca, la qual en alguns punts és relativament àrida i agrest però que no per això deixa d'oferir-nos paratges d'immensa bellesa.

Cala del Pilar i Macar d’Alfurí

Dificultat: Mitja

Aquesta excursió ens permetrà conèixer la impressionant cala verge del Pilar i el Macar d'Alfurí, peculiar paratge amb multitud de cants rodons que han estat formats per l'erosió de la mar al llarg dels anys. Aquesta ruta també ens deixarà conèixer part del paisatge del nord de l'illa.

Amb el cotxe agafarem la carretera general (Me-1) i anirem en direcció a Maó. Aproximadament a uns 11 km. Després d'haver sortit de Ciutadella, veurem a la nostra dreta una entrada a la mateixa carretera, amb un cartell que posa "El Pilar", accedirem a ella i seguirem el camí fins arribar a un petit aparcament on hem d'estacionar ja que a partir d'ara comença l'excursió a peu.

nullCala del Pilar, vista des de dalt de la costa​

A la nostra dreta trobarem una portalada de pedra que és per on hem d'entrar, també de seguida veurem un petit bosc de grans alzines i just a la banda ja hi ha el primer dels pals de fusta del "Camí de Cavalls" que ens orientaran fins arribar a la cala. Seguirem aquests pals passant per una ruta molt bonica a través d'arbres, arbustos i altra vegetació típics de la zona nord de Menorca. Quan arribem a un terreny més sorrenc serà indicació que ja estem a prop de la platja. Els pals del "Camí de Cavalls" acaben a la part alta d'una empinada costa des de la qual ja podem veure la cala. Baixarem la costa poc a poc i acabarem a la platja. També es pot accedir a la platja a través del camí i de les escales de fusta que es troben una mica més endavant i que fan la baixada més fàcil i menys pesada.

A la banda esquerra de la platja es troba una antiga caseta de pescadors, ens dirigirem a ella i pujarem per una altra petita costa que es troba just al darrere. Un cop a dalt veurem un caminet que és el que agafarem i que ens portarà, a el cap d'uns 10 min aproximadament a l'Macar d'Alfurí, un lloc impressionant on podrem apreciar les pedres rodones que s'esmenten a el principi d'aquesta ruta.

nullMacar d'Alfurí amb els seus impressionants cants rodons​

Per tornar, tornarem pel mateix trajecte pel qual hem passat a l'anada, tenint en compte que la costa i l'escala de fusta que accedeixen a la platja són ara de pujada i a l'ésser aquesta bastant empinada, l'ascensió es fa una mica pesada.

Cala Tortuga i Faro de Favàritx

Dificultat: Baixa

Aquesta ruta ens portarà a conèixer Cala Tortuga, una platja totalment verge, d'aigües transparents i sorra blanquíssima. També coneixerem el far de Favàritx, des del qual es pot gaudir d'unes vistes impressionants. Aquesta ruta es troba dins el Parc Natural de "S'Albufera des Grau".

Sortirem amb el cotxe des de Ciutadella, agafant la carretera general (Me-1) i conduirem fins a Maó, l'altre extrem de l'illa, trajecte que dura aproximadament uns 45 min. A l'entrar a Maó, amb el Polígon Industrial a la nostra dreta, arribarem a una rotonda on es pot veure, entre altres, un cartell que diu "Fornells", agafarem la direcció que ens indica aquest cartell i anirem baixant una costa, a la fi de la qual trobem una altra rotonda novament amb la indicació de Fornells; agafarem aquesta carretera secundària sempre en direcció a Fornells. Aproximadament a uns 10 km. I entrant a la dreta veurem una indicació que posa "Favàritx", que és on entrarem per arribar fins a la ruta que volem fer. Seguirem amb el cotxe per un camí rural (però asfaltat) fins que arribem a un tram on es poden veure a la dreta nostra, unes barreres de fusta típiques menorquines. (Durant els mesos de juliol, agost i setembre, per accedir a aquest punt només és possible amb el bus llançadora que s'agafa a l'àrea preparada per a tal fi a l'inici de camí de Favàritx). Estacionarem el cotxe i començarà aquí l'excursió a peu. Travessant les barreres de fusta abans esmentades, seguirem el camí que tenim davant. Segons l'època de l'any, és molt agradable recórrer ja que les plantes aromàtiques que es troben en ell (camamilla, romaní, etc.) estan totalment en flor. A mesura que anem caminant ens trobarem un petit caminet a la nostra esquerra que condueix a la platja de Capifort, també molt bonica, però més petita, i aquí podem optar per anar a visitar-la o seguir fins a Cala Tortuga. Si triem aquesta segona opció seguirem el camí, i a el cap aproximadament de 15 min. ens trobarem un altre camí que s'endinsa a la nostra esquerra i que és el que ens portarà a Cala Tortuga. El agafarem i en qüestió de pocs minuts ja trepitjarem un terreny més sorrenc i de seguida veurem la magnífica platja. Tota aquesta ruta també està molt ben orientada gràcies als pals del "Camí de Cavalls".

nullCala Tortuga, al Parc Natural de "S'Albufera des Grau" amb el far de Favàritx a el fons​

Per tornar tornarem pel mateix camí pel qual hem anat i un cop arribem de nou a les barreres de fusta menorquines, si seguim fins al final de camí rural pel qual hem vingut amb cotxe, arribarem a el far de Favàritx, enclavat en un paratge insòlit, envoltat de roques de pissarra i des del qual tindrem unes vistes impressionants dels penya-segats, el mar i l'horitzó.

Capvespres a Menorca​ – Faro Punta Nati i Pont d’en Gil

Duració aproximada: 2 h. 30 min.
Dificultat: Baixa.

Aquesta ruta, que en veritat són dos, ens permetrà gaudir d'un dels capvespres i postes de sol més bonics de l'illa, en dos paratges emblemàtics de Ciutadella: el far de "Punta Nati" i el "Pont d'en Gil" , un pont natural modelat a la roca per l'erosió continuada de la mar.

Sortirem de l'hotel en direcció a Ciutadella i un cop trobem la primera rotonda l'agafarem a la dreta en direcció a "Ronda / Port RC-2". Seguidament ens trobarem amb dues rotondes més en les quals seguirem sempre recte amb direcció a "Ronda / Port" i, la tercera (la qual enllaça amb la carretera general Me-1) l'anem a agafar tot recte seguint el senyal que posa "Calan Blanes". Continuarem per aquesta carretera i aviat anem a trobar-nos una nova rotonda en la qual anem a girar a l'esquerra en direcció a Calan Blanes. Seguirem recte i novament trobarem dues rotondes més, sempre en direcció a Calan Blanes. Ja en la propera rotonda, girant a la dreta, arribarem a l'entrada que ens condueix a el far de "Punta Nati". Podem estacionar el cotxe a la banda de la rotonda i aquí començarà l'excursió a peu, passant per un bonic camí rural que en el seu trajecte final es torna més rocós i agrest.

nullComençament de la ruta a el far de "Punta Nati"​

Anirem caminant pel carril bici fins arribar a el far de "Punta Nati", des d'on podrem observar un bonic capvespre i unes impressionants vistes de la costa nord de Ciutadella.

nullEl far de "Punta Nati" en l'agresta costa nord de Ciutadella​

Per tornar, tornarem per la mateixa ruta per la qual hem vingut fins arribar on tenim el cotxe estacionat.

nullUna de les magnífiques vistes que es poden veure des del far​

Novament al cotxe, agafarem la rotonda en direcció a Calan Blanes per dirigir-nos a el "Pont d'en Gil". Un cop haguem arribat a la urbanització de Cala'n Blanes, girarem a la dreta a la rotonda de l'entrada i seguirem sempre recte fins trobar-nos amb un cartell que indica "Ruta Pont d'en Gil", avançarem uns 5 min. més i girarem a la dreta a la cruïlla que hi ha davant del "Top Markets" i a el cap d'altres 5 min. arribarem a l'entrada que porta a el "Pont d'en Gil". Estacionarem el cotxe i iniciarem l'excursió a peu.

nullAquí comença l'itinerari que ens portarà a l ' "Pont d'en Gil"​

Passarem per l'entrada que hi ha al mur de pedra i seguirem el camí marcat en les roques pintades de blau.

En uns 10 min. aproximadament arribarem al nostre destí: el "Pont d'en Gil", des del qual podrem observar una de les postes de sol més boniques de Menorca.

nullEl "Pont d'en Gil", privilegiat enclavament a la costa nord-oest menorquina​

Per a retornar, tornarem pel mateix camí entre les roques i arribarem a el lloc on aparquem el cotxe.

Parc Natural de “S’Albufera des Grau”

Dificultat: Baixa

Aquesta excursió ens permetrà coneixer el Parc Natural de "S'Albufera des Grau", zona protegida, de gran valor natural i ecològic, i també uns dels motius principals pels quals Menorca va ser declarada Reserva de la Biosfera per la UNESCO l'any 1993. Així mateix, tindrem l'oportunitat de conèixer també la platja des Grau i el seu petit poblet de acollidores casetes blanques.

Iniciarem aquesta ruta sortint de Ciutadella en direcció a Maó per la carretera general (Me-1), trajecte en el qual estarem conduint durant uns 45 min. Fins que arribem a les portes d'aquesta ciutat, amb el Polígon Industrial a la dreta. De seguida trobarem una rotonda la qual anem a agafar a l'esquerra en la direcció que indica "Fornells"; baixarem per una costa i arribarem a una altra rotonda en la qual girarem novament a l'esquerra, seguint el senyal que diu "Es Grau". En menys de 5 minuts veurem l'entrada a Es Grau a mà dreta. Entrarem i seguirem conduint durant uns 6 km. Fins que una mica abans d'arribar a el poble d'Es Grau veurem a l'esquerra una entrada amb barreres de fusta i que ens senyalitza l'inici de parc natural. En aquest punt aparcarem el vehicle ja que aquí tindrà inici la nostra excursió a peu.

nullPont de pedra on comença la ruta per "s'Albufera des Grau"​

Passarem per un pont de pedra i de seguida tindrem una bella vista de s'Albufera, una zona humida de gran riquesa animal i vegetal. A mesura que avancem en el camí ens trobarem amb un cartell que indica la presència d'un mirador, a el qual s'accedeix des d'un pont de fusta que ens conduirà, pujant per un petit turó, fins a un punt alt des del qual tindrem una àmplia i impressionant vista de tota la llacuna.

nullImpressionant vista de la llacuna des del mirador​

Una altra ruta que podrem seguir és la pineda que ens condueix a la platja d'Es Grau. Per arribar-hi, tornarem enrere en el camí i seguirem el trajecte que indica "Platja des Grau", passant per una zona arbrada i ombrívola que ens conduirà cap a la sorra.

nullDes d'aquí accedirem tant a l'mirador com a la platja des Grau​

Un cop a la platja, tindrem el poble d'Es Grau a la nostra dreta i podrem aprofitar per passejar pels seus carrers prop de la mar i gaudir amb la visió dels seus belles casetes blanques, algunes tan antigues, que van ser construïdes a principis de segle passat.

Abans de tornar, podrem visitar el Centre de Recepció de s'Albufera des Grau, en el qual trobarem detallada informació i un petit museu. Per arribar-hi n'hi haurà prou amb seguir la carretera d'Es Grau a Maó (Me-5), per la qual hem vingut, fins al km. 3,5 en el qual trobarem una entrada a la dreta que indica "Parc Natural s'Albufera des Grau "; accedirem a ella ia uns 5 min. aproximadament arribarem a aquest centre d'informació.

El seu horari d'obertura és de 9 h a 15 h., Tots els dies de l'any.

nullEl poble d'Es Grau, amb les seves típiques casetes blanques​

Aquest serà el punt i final d'aquesta ruta. Tornarem a Ciutadella, tornant pel trajecte pel qual hem vingut i accedint de nou a la carretera.

Cala de Binillautí

Duració aproximada: 1 hora 30 min.
Dificultat: Baixa.

En aquesta ocasió, la ruta que emprendrem farà que descobrim una petita i recòndita caleta rocosa que per la seva situació és pràcticament desconeguda per la majoria dels habitants de l'illa. A el mateix temps, el camí que ens portarà a ella, en uns senders plens de vegetació, antics predis menorquins i fauna autòctona, van a fer que el passeig sigui tot un plaer per als nostres sentits.

Començarem aquesta ruta partint de Ciutadella en direcció a Maó per la carretera general (Me-1), el que ens va a dur conduint uns 45 min. aproximadament, fins que arribem a Maó i ens trobem amb la seva Polígon Industrial a la dreta. Seguidament trobarem una rotonda que agafarem a l'esquerra en la direcció que indica "Fornells"; baixarem per una costa i arribarem a una altra rotonda en la qual girarem una altra vegada a l'esquerra, seguint el senyal que posa "Es Grau". En menys de 5 minuts. veurem l'entrada a Es Grau a mà dreta. Entrarem i seguirem conduint durant uns 2'5 km. Fins que a la nostra dreta veiem un senyal que diu "Parc eòlic de Milà", accedirem a aquest missatge i seguirem avançant uns 2 min. fins arribar a una casa de color granat i de seguida a la nostra esquerra trobarem un caminet estret amb un cartell que diu "Merdaka". Aparcarem el cotxe i començarem l'excursió a peu entrant per aquest caminet i avançant fins arribar a un encreuament que es bifurca en dos camins un a l'esquerra i un altre a la dreta (al mig d'aquesta bifurcació veurem una petita caseta d'electricitat amb una porta verda). Agafarem el sender de la dreta i continuarem, passant per l'entrada que va al lloc de Binillautí.

nullUna vista de la sendera que ens porta a la cala de Binillautí​

Als 2 min. més o menys, veurem una casa de camp blanca que a la seva dreta té un altre caminet, l'agafarem i de seguida anem a trobar-nos amb una barrera de ferro, l'obrirem i passarem, però molt important és tancar sempre en el camp les barreres que obrim, ja que normalment solen haver vaques o ovelles soltes. Seguirem avançant per aquest bonic passeig fins a trobar una nova barrera (la qual també tindrem la precaució de deixar-la ben tancada) i continuarem tot recte pel camí que tenim a la dreta passant per un bonic prat fins que arribarem a un punt en què el camí descendeix. Anirem baixant i gairebé de seguida anem a veure el mar a l'horitzó.

nullBosc de tamarius en flor, en la ruta a Cala Binillautí​

Un cop sota d'aquesta costa, anem a trobar-nos amb dos antics predis que es troben semi en ruïnes i agafarem el caminet que queda a la seva esquerra, passarem per una antiga piscifactoria abandonada, arribarem a un bonic bosc de tamarells i a la poca estona haurem aconseguit a la fi la Cala de Binillautí.

nullCaleta de Binillautí, destinació final de la nostra ruta​

Per tornar, tornarem pel mateix camí que hem fet, arribarem fins al punt on estacionem el cotxe i iniciarem la tornada a Ciutadella accedint a la carretera general (Me-1)

Per a la realització de totes aquestes rutes de senderisme es recomana l'ús d'un bon calçat apropiat i aprovisionar d'aigua, especialment en les èpoques més caloroses de l'any.

En el nostre hotel rural, i per als nostres hostes, podem preparar un pic-nic per portar consistent en un entrepà i una peça de fruita, de manera que no hagin de preocupar-se de l'esmorzar ja que la majoria d'aquestes rutes estan situades en paratges sense cap tipus d'establiment de restauració.

Només ens ho han de sol·licitar al matí a l'hora de l'esmorzar.

Un cop hagin triat la ruta a realitzar, només ens queda desitjar-los una feliç excursió!