Reservar

Senderisme per Menorca 2 (Zona Centre)

Després d'haver abordat algunes de les excursions que es poden fer a la costa nord de l'illa, ens endinsarem a centre de Menorca per descobrir algunes rutes que ens portaran a descobrir preciosos paratges menys coneguts de la nostra illa

Índex

• Introducció
  • Camí Reial (Ferreries)
  • Camí de Binixems (Alaior)
  • Per fer en cotxe - Camí d'en Kane i Crta. Maó a Fornells
  • S'Ermita de Ferreries (Pujol de sa Rovellada)
  • Castell de Santa Àgueda
  • Alzina de S'Alqueria Blanca

Introducció

Seguim amb les rutes de senderisme per Menorca iniciades en el primer post d'aquesta sèrie.

En aquesta ocasió, serà la zona centre i interior de l'illa de la qual parlarem, coneixent-la a través de sis rutes que ens portaran a conèixer bonics paratges, així com antigues ermites i restes d'un castell.

Camí Reial (Ferreries)

Duració aproximada: 1 hora 30 min.
Dificultat: Baixa

L'antic Camí de Cavalls que ha estat rehabilitat recentment, convertint-se en una magnífica ruta de senderisme i cicloturisme. Cal destacar la varietat de vegetació que ens anirem trobant en el camí així com el gran contrast de paisatges.

Partirem amb el cotxe des de Ciutadella prenent la carretera general (Me-1) en direcció a Maó. Aproximadament a uns 15 km. Arribarem a el poble de Ferreries, i just abans d'entrar a aquest, a mà dreta, veurem un senyal que indica "Santa Galdana". Agafarem aquesta carretera (Me-22) i just hàgim avançat uns 20 mts., A la dreta comença el Camí Reial. Just davant, veurem una petita zona on es pot estacionar el cotxe. Un cop situats al costat de la senyal que ens indica "Camí Reial" començarà l'excursió a peu.

nullInici de la ruta del "Camí Reial"​

A l'inici de camí ens trobarem amb diversos petits horts particulars, però just hàgim avançat una mica més el paisatge canvia totalment en una vegetació molt frondosa, i és aquí realment on comença la ruta. El camí no té pèrdua i consisteix en un passeig molt agradable que travessa el camp menorquí i gràcies a el qual podem contemplar una gran varietat paisatgista.

nullUn dels trams més bonics del '"Camí Reial"​

Al llarg de la ruta ens anirem trobant, més o menys a la meitat de l'trajecte, una petita cova coneguda com "Cova Reial" (que segons sembla era utilitzada com a refugi per a animals) i ja gairebé a la fi de l'trajecte arribarem a una petita ascensió d'uns 211 mts. de longitud i que és coneguda com "Costa de na Salema".

Un cop passat aquest tram, arribarem a la fi de l'Camí Reial que, com està indicat, enllaça amb el Barranc d'Algendar, un altre dels paratges més bonics de l'illa.

nullUn altre tram del "Camí Reial"​

Per tornar tenim dues opcions; 1 és tornar enrere pel mateix Camí Reial, i l'altra consisteix a tornar pel camí asfaltat que trobarem just a la dreta d'on acaba la ruta. Si triem aquesta opció, sortirem a la carretera general (Me-1) i novament girant a la dreta, a uns 10 min. aproximadament a peu, arribarem altra vegada a el punt on estacionem el cotxe.

Camí de Binixems (Alaior)

Duració aproximada: 3 hores.
Dificultat: Baixaa

Aquesta ruta que ens portarà a conèixer un dels camins rurals més desconeguts de l'illa (fins i tot pels propis menorquins) i que ens sorprendrà per la seva bellesa i sensació de relax durant tot el recorregut. També farem una parada en el camí per visitar l'ermita de "Sant Llorenç de Binixems".

Agafarem la carretera general (Me-1) amb direcció a Maó. Passarem pels pobles de Ferreries i Es Mercadal, i en aquest últim podem aprofitar per visitar la pastisseria "Cas Sucrer" i comprar els típics "carquinyols" (una espècie de galetes ametllades) i si disposem de temps, també podem visitar el "Centre artesanal de Menorca ", que compta amb una gran exposició i venda d'artesania local; el trobarem a la dreta de la carretera, situat a la mateixa alçada de la vila d'Es Mercadal.

Seguint la carretera general, quan arribem a el poble d'Alaior, en comptes de seguir recte, agafarem el desviament que hi ha a la dreta, senyalitzat amb una balisa verda, i entrarem al poble. El travessarem fins arribar a una cruïlla a la nostra esquerra en el qual posa "Addaia / Macaret", entrarem per aquí i pujarem una pujada passant per dues rotondes. A l'arribar a dalt de la costa, on trobarem una altra rotonda, girarem a la dreta i seguirem recte fins arribar a al cementiri d'Alaior. Un cop tinguem el cementiri davant girarem novament a la dreta agafant el Camí d'en Kane (hi ha un senyal que diu "Maó 12 Km"); seguirem per aquest camí durant uns 5 minuts. fins que a mà esquerra veurem una entrada que ens indica "Camí de Binixems", entrarem per ell i estacionarem el cotxe. Aquí és el punt en què començarà l'excursió a peu.

nullAquí comença la ruta de l'"Camí de Binixems"​

Iniciarem la ruta seguint aquest camí, i al llarg de la mateixa anem a trobar-nos envoltats de predis menorquins i d'arbres. Més o menys a meitat de el trajecte arribarem a la petita però bonica ermita de "Sant Llorenç de Binixems", la qual podem visitar des de fora ja que en l'actualitat només s'utilitza com a casa de colònies.

nullUna vista de l'ermita de "Sant Llorenç de Binixems"​

Continuarem el passeig, trobant-nos amb paratges de gran bellesa, i a el cap d'aproximadament uns 45 min., Finalitza el Camí de Binixems, enllaçant amb l'encreuament de l'Camí des Pontarró, el qual a la seva esquerra ens portaria a la carretera de Maó a Fornells ia la seva dreta ens conduiria novament a el poble d'Alaior.

nullDe ruta pel "Camí de Binixems"​

Per tornar, tornarem enrere pel Camí de Binixems fins arribar a el lloc on estacionem el cotxe.

nullVaques menorquines en el "Camí de Binixems"​

Per fer en cotxe – Camí d’en Kane i Carretera de Maó a Fornells

Duració aproximada: 3 hores
Dificultat: Cap

En aquesta ruta per fer en cotxe, anem a descobrir dues de les carreteres secundàries més tranquil • les i poc transitades de l'illa. La primera és el "Camí d'en Kane", camí que va ser manat construir pel governador anglès Richard Kane al segle XVIII, durant la dominació anglesa de Menorca i el qual posseeix una longitud d'uns 20 km. L'altre trajecte és la carretera secundària que va de Maó a el poble pesquer de Fornells i que compta amb 23 km. de llarg. En tots dos trajectes, a part de recórrer-los, podrem visitar alguns punts d'interès que s'aniran detallant a continuació.

nullInici del "Camí d'en Kane" des del poble des Mercadal​

Sortirem de Ciutadella per la carretera general (Me-1) en direcció a Maó. Passarem per Ferreries i als 25 km. Aproximadament arribarem a el poble des Mercadal. Quan el poble acaba i encara des de la carretera, veurem una rotonda a la nostra esquerra a la qual accedirem i veurem de seguida un cartell que ens indica l'entrada a el "Camí d'en Kane", la seguirem i aquí començarà la nostra ruta. Seguirem avançant per aquest bell camí, envoltat en la seva primera part de frondosos arbres, fins que arribarem a l'alçada d'Alaior i al seu cementiri, tram en el qual el camí es fa més ample.

nullUn tram de l'"Camí d'en Kane" envoltat d'arbres a banda i banda​

En aquest trajecte en què la carretera s'eixampla, podrem gaudir a banda i banda de les magnífiques vistes de les "tancs" menorquines amb les seves vaques i ovelles que pasturen tranquil·lament sota els raigs de sol menorquí., Així com algunes de les cases senyorials més boniques de l'illa, entre elles "Santa Rosa de Lima" o "Montserrat".

nullRamat d'ovelles en una "tanca" del "Camí d'en Kane"​

En el seu tram final, el Camí d'en Kane ens deixa a la carretera de Maó a Fornells (Me-7), la qual anem a agafar a l'esquerra i començarem una nova ruta en què la primera visita singular que farem serà a l'ermita de Fàtima, situada sobre un petit monticle ia la qual podrem albirar perfectament des de la carretera a la dreta. Exactament al Km. 8 es troba l'entrada que ens porta a l'ermita; val realment la pena entrar i estacionar el cotxe un moment per poder gaudir d'aquesta bucòlica construcció de pedra, situada en ple camp menorquí.

nullErmita de Fàtima, a la carretera de Maó a Fornells

Seguirem amb la nostra excursió al llarg de la carretera des de la qual podrem accedir a algunes platges de nord, totes elles urbanitzades, però no per això deixen de ser una bona opció de visita. Tal és el cas d'Arenal d'en Castell, el port esportiu d'Addaia, Son Parc, etc.

També és important destacar que aproximadament en el km. 10 d'aquest recorregut i concretament a la nostra esquerra, es troba la finca "Santa Catalina" en la qual podrem aprofitar per comprar formatge artesà menorquí amb denominació d'origen.

nullEntrada a la finca "Santa Catalina". Aquí podrem comprar formatge de Menorca amb DO​

Abans d'arribar a el punt de destí d'aquesta ruta que és Fornells, ens trobem amb un altre lloc interessant per visitar: el "Puig de sa Roca", extensa zona boscosa envoltada de pins i que crida l'atenció pel seu emplaçament elevat des del qual es té unes magnífiques vistes de la garriga menorquí. Trobarem l'entrada a la nostra esquerra, just al km. 20 de la Me-7.

nullRoques i pins al bonic paratge del "Puig de sa Roca"​

Un cop visitat el "Puig de sa Roca", seguirem en la nostra ruta per la mateixa carretera Me-7 fins que a al cap d'uns 10 min trobarem la intersecció que enllaça amb la carretera Me-15 la qual, girant a la dreta ens portarà , a l'cap de 3 km., a la població pintoresca de pescadors de Fornells, on si ens ve de gust, podrem degustar el plat més típic de la gastronomia menorquina, la caldereta de llagosta, en algun dels seus nombrosos restaurants que es troben davant de la mar, al mateix passeig marítim.

nullUna panoràmica de la vila i port de Fornells​

Finalment, per tornar, tornarem a la carretera de Fornells a Mercadal (Me-15) i un cop allà, agafarem de nou la carretera general (Me-1) que ens portarà de retorn a Ciutadella.

S’Ermita de Ferreries (Pujol de Sa Rovellada)

Duració aproximada: 1 hora
Dificultat: Mitja

En aquesta excursió tindrem l'ocasió de visitar una petita caseta de caràcter religiós que al seu interior alberga una imatge de la verge de l'Immaculat Cor de Maria, i que està situada al turó coneguda com "Sa Rovellada", als peus de la població de Ferreries. A el mateix temps, a l'ésser aquesta una excursió moderadament curta, si la realitzem en dissabte, podrem aprofitar també per visitar el petit mercat artesanal a la plaça del poble, obert de 9 h a 13 h.

Iniciarem aquesta ruta sortint de Ciutadella per la carretera general (Me-1) en direcció a el pròxim poble que és Ferreries, el qual es troba aproximadament a uns 15 km. Un cop estiguem en aquesta població, seguirem per la carretera general que la travessa i de seguida ens trobarem amb una primera rotonda que anem a agafar-tot recte, com si anéssim a Maó. A el cap de 2 min. una segona rotonda apareixerà en el nostre camí, i en ella, anem a girar cap a la dreta, seguint el senyal que indica "Es Migjorn Gran". Avançarem tot recte per una àmplia avinguda fins que veiem una primera entrada a la nostra esquerra, sense cap indicació, per la qual entrarem i a el fons, a la banda d'unes escales d'obra, podrem estacionar el vehicle. Haurem aparcat als peus del turó de "Sa Rovellada" i accedint des de les escales trobarem immediatament un petit caminet de terra que serà el punt d'inici de l'excursió a peu, i el que ens guiarà fins a "S'Ermita de Ferreries ".

nullEn aquest caminet tindrà inici l'excursió fins a dalt del turó de Sa Rovellada​

Tot el camí d'anada és en ascensió, pujant el turó, de manera que és recomanable no fer-ho molt precipitadament, sinó de forma tranquil·la i gaudint de l'agradable pujada, envoltats de vegetació i contemplant les magnífiques vistes de Ferreries i dels turons adjacents.

nullDe camí a "S'Ermita de Ferreries"​

A el cap d'uns 20 min. de ruta ascendent, arribarem a la cimera del turó i l'ermita, petita construcció amb una imatge religiosa al seu interior, molt ben cuidada i amb ofrenes florals dipositades pels devots de la propera població de Ferreries.

null"S'Ermita de Ferreries", amb la imatge de l'Immaculat Cor de Maria, al seu interior​

Les vistes des de dalt del turó són veritablement magnífiques. Ja per tornar, baixarem pel mateix camí pel qual anteriorment hem pujat i arribarem de nou a el punt on es va aparcar el cotxe.

nullEsplèndides vistes de Ferreries i les muntanyes properes, des de "S'Ermita de Ferreries"​

Per tornar a l'hotel, accedirem a la carretera general (Me-1) i ens encaminarem de nou en direcció a Ciutadella.

Castell de Santa Águeda

Duració aproximada: 2 hores
Dificultat: Mitja

Aquest és un itinerari que ens portarà a la muntanya de Santa Àgueda, el segon punt més alt de Menorca, a través d'una agradable pujada, passant primer per una antiga calçada romana i després a través d'un bonic camí poblat de vegetació i paisatges típics de l'illa. Al cim es troben les ruïnes de el castell de Santa Àgueda, antiga fortificació que data de l'època de la dominació àrab a Menorca i des de la qual tindrem unes impressionants vistes de la costa nord i de l'interior de l'illa.

Iniciarem la ruta partint de Ciutadella per la carretera general (Me-1) en direcció a Maó; quan estiguem aproximadament en el km. 13 (abans d'arribar a Ferreries) veurem a la nostra esquerra un cartell que indica "Ets Alocs", i serà aquí on entrarem, però cal tenir especial cura de fer-ho a la zona especialment indicada per a això, no girarem directament, sinó que accedirem des de la illeta de gir que es troba davant.

Un cop al camí d'Ets Alocs, seguirem avançant uns 10 min. fins que a la nostra dreta veurem les portalades d'entrada a la possessió "Santa Cecília", aquí aparcarem el vehicle i, en el camí que tenim davant, començarà l'ascensió a peu.

nullEntrada a la finca "Sta. Cecília ". Just aquí, comença la pujada a la muntanya de Sta. Águeda​

De seguida anem a trobar-nos amb una barrera metàl·lica la qual obrirem i passarem, però tenint sempre la precaució de deixar-la després ben tancada. Començarem a pujar i durant el trajecte anirem passant per boniques zones boscoses i també per alguns clars. A la part inicial anem a trobar-nos amb les restes d'una antiga calçada romana, civilització de la qual s'han trobat també monedes i altres estris en les excavacions efectuades en les ruïnes de el castell.

nullRestes d'una antiga calçada romana, en la pujada a la muntanya de Santa Àgueda​

A l'ésser tot el camí de pujada serà convenient anar a un pas tranquil. A el cap de més o menys 1 hora, arribarem al cim i podrem contemplar les ruïnes de l'castell així com unes esplèndides vistes de l'illa i del Toro, el punt més alt de Menorca.

nullRuïnes de l'castell de Santa Àgueda, amb "Toro" a el fons​

De tornada, baixarem pel mateix camí que anteriorment hem pujat fins arribar als peus de la muntanya, on estacionem el cotxe. Tornarem cap enrere pel camí d'Ets Alocs i entrarem de nou a la carretera general en direcció a Ciutadella.

Encina de S’Alqueria Blanca

Duració aproximada: 2 hores
Dificultat: Baixa

Aquesta excursió va proporcionar-nos la satisfacció de poder contemplar un dels arbres més impressionants de l'illa, una grandiosa alzina que es calcula que té una edat aproximada d'entre 600 i 700 anys i que va ser catalogada com a "Arbre Singular" pel Govern Balear l'any 1992. Aquest magnífic exemplar d'alzina es troba dins la finca coneguda com "S'Alqueria Blanca", un dels llocs de Menorca que millor conserva les tradicions i l'estil rural menorquí.

Començarem la ruta sortint de Ciutadella per la carretera general (Me-1) en direcció a Maó; quan alcanzemos el km. 13 d'aquest carretera i just una mica abans d'arribar a el poble de Ferreries, veurem a la nostra esquerra un senyal que indica "Ets Alocs", i serà aquí on entrarem, però tenint en compte que cal fer-ho a la zona especialment habilitada per a això, és a dir, no anem a girar directament, sinó que accedirem des de la illeta de gir que es troba just davant.

Seguirem avançant pel camí d'Ets Alocs i aproximadament a uns 8 min., Després de passar per un petit pont, trobarem una entrada a l'esquerra amb un cartell de color verd que posa "S'Alquerieta - Associat a Coinga"; entrarem per aquí i estacionarem el cotxe per iniciar l'excursió a peu. Començarem caminant per un bonic camí rural fins que arribarem a les ruïnes d'una casa de façana vermella que posa "1956" i gairebé tot seguit trobarem un predio blanc que a la dreta té un camí, l'agafarem i en l'acte veurem una altra entrada a l'esquerra (just on hi ha les bouers de la finca), accedirem per ell i anem a pujar per una petita costa que just una mica abans de finalitzar té, a la nostra dreta, una barrera metàl·lica que pertany a l'entrada de la sendera que ens portarà a l'alzina.

nullBarrera d'entrada a la sendera que porta a la majestuosa alzina de s'Alqueria Blanca​

Baixarem per aquest curt sender, ple de vegetació i de seguida tindrem davant nostre a l'monumental arbre. La seva contemplació és impressionant, amb un tronc molt gruixut i uns 40 mts. de llarg de branca a branca.

nullL'alzina de s'Alqueria Blanca, declarada "Arbre Singular" pel Govern Balear​

Just a la banda de l'majestuós arbre, es troba una zona condicionada amb cadires i taules de pedra en la qual podrem aprofitar per descansar i dinar sota l'ombra que proporcionen les seves enormes branques.

nullPetita placeta de pedra on podrem descansar a l'ombra de l'alzina​

Per tornar, tornarem pel mateix camí pel qual hem vingut fins arribar de nou a el lloc on aparquem el cotxe. Reprendrem el camí d'Ets Alocs a la dreta, i enllaçarem amb la carretera general en la qual iniciarem la volta a Ciutadella.

També és molt interessant abans arribar fins Els Alocs.

Per a la realització de totes aquestes rutes de senderisme es recomana l'ús d'un bon calçat apropiat i aprovisionar d'aigua, especialment en les èpoques més caloroses de l'any.

En el nostre hotel rural, i per als nostres hostes, podem preparar un pic-nic per portar consistent en un entrepà i una peça de fruita, de manera que no hagin de preocupar-se de l'esmorzar ja que la majoria d'aquestes rutes estan situades en paratges sense cap tipus d'establiment de restauració.

Només ens ho han de sol·licitar al matí a l'hora de l'esmorzar.

Un cop hagin triat la ruta a realitzar, només ens queda desitjar-los una feliç excursió!