Reservar

Senderisme per Menorca 3 (Zona Sud)

En aquesta tercera i última part de la sèrie "Senderisme per Menorca", anem a mostrar tres rutes poc conegudes de la costa sud de Menorca

Índex

• Introducció
  • Cala Rafalet
  • Platja de Talis
  • Sa cova des Pardals (Són Xoriguer- Ciutadella)

Introducció

El sud de l'illa sempre ha estat el més popular entre els visitants, amb cales i platges tan conegudes com Macarella, Turqueta, Binibeca, etc ... per aquest motiu, anem a sortir-nos del circuit de platges massificades i ens centrarem en tres paratges que encara conserven l'encant de ser poc freqüentats.

Cala Rafalet

Durada aproximada: 1 h. 30 min.
Dificultat: Baixa.

Aquesta ruta ens portarà a la costa sud-est de l'illa i ens permetrà descobrir una petita i acollidora caleta que sol passar desapercebuda per molts visitants, però que per la seva singular situació i bellesa val la pena conèixer-la.

Sortirem de Ciutadella a la carretera general (Me-1) en direcció a Maó, ciutat situada a l'altre extrem de l'illa, recorrent un trajecte d'aproximadament uns 45 min. A l'arribar a Maó, amb el polígon industrial a la nostra dreta, trobarem una cruïlla en el qual girarem a la dreta en la direcció que està senyalitzada com "Sant Lluís". Seguidament ens trobarem amb 7 rotondes, i a totes les agafarem en direcció al poble de Sant Lluís. Un cop haguem arribat a aquesta població, girarem a l'esquerra seguint les indicacions que posen "Alcalfar / Binibèquer". Continuarem per una àmplia avinguda fins arribar a una nova rotonda, la qual agafarem en direcció a Alcalfar. Seguirem tot recte durant aproximadament uns 3 km. Fins que vegem un senyal a la nostra esquerra que ens indica "Salgar", entrarem per aquí i seguirem recte fins arribar a una entrada, novament a l'esquerra, que posa "Camí de Cavalls"; aquí entrarem i podem estacionar el cotxe sota uns arbres que es troben just a l'entrada. Veurem un cartell en el mur que ens indica "Camí de Rafalet" i aquí és on començarà l'excursió a peu.

nullInici de l'excursió que ens portarà a Cala Rafalet​

Seguirem el camí passant primer per davant de diverses cases típiques menorquines pertanyents a residents de la zona, fins arribar a un clar al passeig amb una gran alzina al mig. Aquí el camí s'estreny en un petit pas de terra. Continuarem caminant fins arribar a un nou clar en el qual, a mà dreta, veurem una entrada al mur de "paret seca" (una pila de pedres a terra ens ho assenyala).

nullDe camí a Cala Rafalet

Accedirem a aquesta entrada i anirem descendint per un bonic bosc fins arribar a la petita caleta de Rafalet, on podrem seure a la banda de la mar o, segons l'època de l'any, aprofitar per donar-nos un bany en les seves aigües turqueses.

nullUna vista de Cala Rafalet

Per tornar, tornarem per la mateixa ruta per la qual hem vingut fins arribar a el punt on deixem aparcat el cotxe. Si disposem de temps podem aprofitar per conèixer també la propera urbanització de Salgar, amb les seves pintoresques residències d'estiueig i el seu passeig marítim, des del qual gaudirem de boniques vistes de la costa sud menorquina.

Platja de Talis​

Durada aproximada: 1 hora 30 min.
Dificultat: Baixa.

En aquesta agradable excursió que emprendrem, podrem gaudir de la petita platja de Talis, situada a la costa sud de Menorca. Talis té una longitud aproximada d'uns 10 mts. i les seves aigües són cristal·lines i la sorra molt blanca, però el seu principal atractiu és que a l'estar situada a la fi de la coneguda platja de Son Bou, sol estar sempre molt tranquil·la, fins i tot a l'agost, ja que molts dels visitants prefereixen quedar-se a la primera i no caminar fins Talis. El camí d'accés és impressionant, amb el contrast de tenir el mar a la dreta i verds de les "tanques" menorquines a l'esquerra.

Sortirem de Ciutadella agafant la carretera general (Me-1) en direcció a Maó. Aproximadament a uns 15 km. Haurem arribat a el poble de Ferreries i just a l'inici de les primeres cases d'aquesta població, a mà dreta veurem un senyal que indica "Es Migjorn", girarem per aquí i entrarem per una carretera secundària més estreta (la Me-20) en la qual conduirem per espai de 6 km. fins arribar a al poble d'Es Migjorn Gran. Al arribar seguirem per la mateixa carretera, que travessa el poble, i tot seguit ens trobarem gener rotonda que agafarem en la direcció que indica "Sant Tomàs", a l'poc temps haurem sortit de la vila i estarem de camí (a la carretera Me-18) a la bonica urbanització de Sant Tomàs. Quan arribem a ella anem a trobar-nos una rotonda amb una escultura al mig en forma de niu, l'anem a agafar a l'esquerra i seguirem rectes fins al final on hi ha l'hotel "Victoria Playa"; aquí aparcarem el cotxe i tindrà lloc el començament de l'excursió a peu. Amb l'hotel davant, agafarem el camí que queda a la nostra dreta i seguidament entrarem per un caminet a l'esquerra, enganxat a la llar d'l'hotel, que en veritat és zona verda pública i per tant és de lliure accés. Caminarem per la gespa fins al fons on veurem una entrada al mur de "paret seca", passarem per ella i agafarem el camí que ens portarà a Talis.

nullPas que ens portarà a la platja de Talis. S'accedeix des del jardí de l'hotel Victoria Platja​

Iniciarem la nostra ruta per aquest preciós camí de terra i roques que passa vorejant la costa amb unes magnífiques vistes. En tot aquest trajecte anem a trobar-nos els pals de fusta del "Camí de Cavalls" de manera que no hi ha possibilitat de pèrdua. En el tram final passarem per un pont de fusta i ens trobarem un cartell de l'ajuntament des Migjorn Gran que ens indica que ja hem arribat a la platja de Talis.

nullMagnífica vista de la sendera que ens portarà a la platja de Talis​

Aquí podrem seure a la sorra i contemplar la magnífica costa sud de l'illa. Si seguíssim més endavant, ens trobaríem amb la platja de "Son Bou", la més llarga de Menorca i també molt bonica, però aquesta està urbanitzada.

nullLa platja de Talis, a la costa sud menorquina​

Ja de retorn, tornarem pel mateix camí cap a enrere fins arribar a el cotxe i des d'allà retornarem a Ciutadella, primer passant per Es Migjorn Gran i enllaçant amb la carretera general a l'altura de la població de Ferreries.

Sa Cova des Pardals” (Son Xoriguer – Ciutadella)

Duració aproximada: 1 hora 30 min.
Dificultat: Baixa

També podem allargar l'excursió fins a la Platja de Son Saura:​

Durada aproximada: 3 hores anada i tornada.

Aquesta ruta ens permetrà conèixer una cova natural, coneguda com "Sa Cova des Pardals", a la qual s'accedeix baixant per unes escales que pertanyen a una antiga caseta de pescadors. Està situada a la costa sud-oest de l'illa i des d'allà es poden contemplar unes fabuloses vistes de la mar. També és un lloc ideal per donar-se un bany sense comptar amb aglomeracions de persones. El camí per accedir-hi des de la urbanització de "Son Xoriguer" és també molt bonic, de manera que el passeig ens resultarà d'allò més agradable.

Sortirem de l'hotel pel Camí de Sant Joan de Missa i quan arribem a la rotonda de sortida de camí, girarem a l'esquerra, seguint el senyal que indica "Cap d'Artruix". Seguidament conduirem durant uns 12 km. I anem a trobar-nos diverses rotondes que sempre agafarem en direcció a Cap d'Artruix (en un moment donat enllaçarem amb la carretera Me-24 que és la que ens portarà a aquesta urbanització). Un cop estiguem a la primera rotonda just a l'entrada a Cap d'Artruix, l'agafarem a l'esquerra seguint el senyal que posa "Son Xoriguer" i conduirem durant uns 10 min. seguint sempre els cartells de color taronja que indiquen "Son Xoriguer". En l'últim cartell, que és de color verd i posa "Platja Son Xoriguer", aparcarem el vehicle i començarem l'excursió a peu entrant pel camí d'accés a la platja.

nullCartell que indica l'accés a la platja de "Son Xoriguer", inici de la ruta​

Un cop a la platja, ia la nostra esquerra, veurem un caminet de terra i sorra en el qual observarem i als pals de fusta que senyalitzen el "Camí de Cavalls", que serà per on continuarem la ruta seguint sempre aquests pals per un camí que voreja el mar i en el qual trobarem, gairebé a l'inici, un gran cartell verd que ens indica que estem en el camí a "Sa Cova des Pardals".

nullCartell indicador de "Sa Cova des Pardals", de camí a la mateixa​

Al cap d'uns 30 min. de passeig, ens trobarem amb una caseta blanca de teulada vermella, situada a la vora mateix d'un penya-segat. Al seu costat veurem unes escales que baixen i que són les que ens porten a la cova; baixarem per elles, ja que són de pas públic, i tindrem la cova davant nostre, amb unes esplèndides vistes de la mar i de les roques. Si el temps ho permet, podrem aprofitar per donar-nos un bany en les tranquil aigües.

null"Sa Cova des Pardals", amb accés directe a la mar​

Si volem perllongar l'excursió, podem seguir pel camí assenyalat amb els pals de el Camí de Cavalls. Passarem per 3 caletes: Cala de Son Vell, Pesquera d'es Comte i Es Calons; així com per algunes restes talaiòtics i antigues bateries militars de defensa litoral. Fins a arribar finalment a la platja de Son Saura. El seu sistema dunar està protegit per cordes per evitar el deteriorament pel pas de l'home.

Per tornar, tornarem enrere pel mateix camí, passarem de nou per la platja de Son Xoriguer, accedirem a el vehicle i retornarem a Ciutadella per la carretera Me-24, agafant després a la dreta la Ronda RC-2 i entrant posteriorment a al Camí de Sant Joan de Missa, que ens portarà de tornada a l'hotel.

Per a la realització de totes aquestes rutes de senderisme es recomana l'ús d'un bon calçat apropiat i aprovisionar d'aigua, especialment en les èpoques més caloroses de l'any.

En el nostre hotel rural, i per als nostres hostes, podem preparar un pic-nic per portar consistent en un entrepà i una peça de fruita, de manera que no hagin de preocupar-se de l'esmorzar ja que la majoria d'aquestes rutes estan situades en paratges sense cap tipus d'establiment de restauració.

Només ens ho han de sol·licitar al matí a l'hora de l'esmorzar.

Un cop hagin triat la ruta a realitzar, només ens queda desitjar-los una feliç excursió!